Persondatapolitik
Opdateret d. 19-2-2019
Vi tager persondata alvorligt, og følger (selvfølgelig) EU’s regler for persondatabeskyttelse (GDPR):
1. Generelt
Når du anmelder en sag, vil data relateret til din brug af vores service blive indhentet, behandlet og gemt. Det er Persondatalæk.dk ApS’ prioritering, at dit data bliver behandlet professionelt og i overensstemmelse med EU’s regler for beskyttelse af persondata (GDPR).
2. Hvilke informationer indhenter vi?
Når du anmelder en sag på Persondatalæk.dk ApS, skriver dig op til et nyhedsbrev eller på andre måder retter en henvendelse til os, vil vi bede dig om nogle oplysninger, der er nødvendige, for at vi kan behandle din forespørgsel. Alt efter hvilke stadier dit krav om kompensation kommer igennem, vil vi muligvis bede om oplysninger som:
- Navn
- Adresse
- Personnummer – kun hvis retten beder om det
- Telefonnummer
- Bankoplysninger – kun i forbindelse med udbetaling af erstatning
3. Hvorfor indsamler vi persondata?
Det data, vi modtager fra dig, vil udelukkende blive brugt med det formål at erstatning til dig. Ud over dine kontaktoplysninger, er de resterende oplysninger påkrævet fra henholdsvis advokater og domstole, for at kunne behandle din sag.
Uden ovenstående oplysninger vil vi ikke have mulighed for at behandle din sag, og derfor er det ikke muligt, at indgå i en kontrakt om levering af vores service. Vi vil kun bede om de informationer, der gør det muligt for os at vinde din sag.
4. Hvordan behandles din data?
Dit persondata bliver behandlet i overensstemmelse med EU’s regler for beskyttelse af persondata, der trådte i kraft den 25. maj 2018. Desuden kræver vi, at vores samarbejdspartnere, herunder advokater, også overholder disse regler.
Data, der omhandler dig, bliver kun gemt i vores sikrede IT-systemer og filer, så længe det er nødvendigt for at kunne behandle din sag. Når din sag afsluttes, gemmer vi dine data i yderligere 12 måneder. Herefter vil de fleste af vores oplysninger fra din sag blive slettet. Nogle af informationerne vil blive anonymiserede, så det ikke er muligt at identificere dig som person, og beholdt for statistiske formål.
5. Videregivelse til tredjepart
For at kunne hjælpe dig med at opnå erstatning, vil dit data muligvis blive videregivet til – og behandlet af – interne og eksterne sagsbehandlere og konsulenter, vores advokater og nationale domstole.
Persondatalæk.dk ApS vil ikke videregive dit persondata til nogen tredjepart, medmindre det er en af ovennævnte aktører eller en af vores samarbejdspartnere. Disse partnere inkluderer Trustpilot, der hjælper med at indsamle anmeldelser fra vores klienter, og Mailchimp, der hjælper med at afsende relevant information til brugere, der tilmelder sig et nyhedsbrev. Disse ydelser kan til enhver tid frameldes og have dine persondata slettet.
6. Databehandling i andre lande
Vi sender kun data ud af landet, hvis det bliver nødvendigt for at kunne behandle din sag. I det tilfælde vil der kun være tale om EU’s medlemslande og lande, der er betroet af EU, såsom Norge og Schweitz.
Vi vil ikke sende dit data til lande, der af EU Kommissionen er registrerede som usikre i forhold til databeskyttelse, medmindre særlige og juridisk bindende garantier er stillet. Hvis sådanne garantier ikke er stillet, vil vi altid først bede om en ekstra, udtrykkelig tilladelse fra dig; og i den forbindelse er vi forpligtet til på forhånd at informere dig om hvilke risici, der kan være forbundet med sådan en overførsel.
7. Indsigt og indvendinger mod dataindsamling
Du har ret til at modtage information om hvilke data, vi har om dig. Hvis det data, vi har, ikke er korrekt eller på nogen måde er misvisende, kan du kræve at vi retter eller sletter det.
Det er til enhver tid muligt at bede om information og overførsel af dit data, gøre indsigelse mod behandlingen eller tilbagetrække dit samtykke. Det kan du gøre ved at skrive til kontakt@persondatalæk.dk ApS. Ved anmodning herom, vil vi ligeledes informere vores partnere.
I tilfælde af at du ønsker at tilbagetrække dit samtykke eller få dit data slettet, før din sag er færdigbehandlet, vil du muligvis blive påkrævet at betale sagsomkostninger, som det fremgår af Persondatalæk.dk ApS’ Vilkår og Betingelser.
Hvis du ønsker at gøre indsigelser mod Persondatalæk.dk ApS’ behandling af dit persondata eller behandlingen af din anmodning om information eller indsigelse, kan du indgive en klage til den ledende tilsynsmyndighed, hvilket i Danmark er Datatilsynet.
8. Kontakt
Persondatalæk.dk ApS er baseret på Frederiksberg og kan kontaktes på følgende måder:
Dataansvarlig (DPO): Johan Fugmann
E-mail: kontakt@persondatalaek.dk